Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest So sie 24, 2019 9:49 am



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 243 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Następna strona
 Trudne fragmenty Pisma Świętego 
Autor Wiadomość
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn maja 25, 2009 4:55 pm
Posty: 14226
Lokalizacja: Gdynia
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
WIelu fragmentów nie ma u Jana, które są u synoptyków. I odwrotnie. Czy jest jakis specjalny powód żeby interesować się dlaczego tego akurat fragmentu nie ma?

_________________
Obrazek
Więcej informacji tu http://www.analizy.biz/ksiazkiapologetyczne


Pt sie 09, 2019 5:29 pm
Zobacz profil WWW
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Śr sie 01, 2018 12:38 pm
Posty: 1734
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
A, no jest, bo Jan zawarl to a Apokalipsie.
W ogole to wlasnie wiele rzeczy ktorych nie ma u jednego jest gdzie indziej wPismach.
Dla teologow powinno to byc intersujace.

_________________
someone1@opoczta.pl


Pt sie 09, 2019 5:39 pm
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N gru 07, 2008 12:57 am
Posty: 1552
Płeć: mężczyzna
wyznanie: chrześcijanin, protestantyzm
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Anawim napisał(a):
P524 napisał(a):
Owszem, są tradycje teologiczne ujmujące Prawo w relacji do grzechu. Tak czytamy przykładowo w luterańskich księgach wyznaniowych, stąd Ewangelia i Zakon, jako dwie postacie Słowa, są ukazywane w immanentnym napięciu. Trzeba przy tym tradycje kontynuowane przez Kościoły protestanckiej reformacji ujmują grzech szerzej niż tradycyjne teologie potrydenckie. W luterańskich księgach wyznaniowych sama pożądliwość (concupiscentia), poprzez którą człowiek staje się samolubny, w świetle duchowo rozumianego Prawa uchodzi za grzech. Bóg przez Słowo i sakrament przebacza człowiekowi grzechy oraz przyznaje sprawiedliwość Chrystusa, która we wierze staje się całkowicie jego własnością i czyni go prawdziwie w Chrystusie sprawiedliwym przed Bogiem. Natomiast dzięki Prawu poznaje, że nadal pozostaje grzesznikiem i że grzech jeszcze w nim mieszka; nieustannie darzy zaufaniem fałszywych bogów i nie miłuje Boga tą niepodzielną miłością, jakiej domaga się On od niego jako jego Stwórca. Takie sprzeciwianie się Bogu jest w swej istocie grzechem. Tradycje teologiczne potrydenckich społeczności wężej stosują pojęcie grzechu, concupiscentia wywodzi się z grzechu i ku niemu zmierza, a więc skłonności przeciwstawiania się Bogu określa grzechem we właściwym sensie skłonności.

Nie mam zbyt dużo wiedzy o nurtach teologii protestanckiej, stąd mogę się mylić. Ale wydaje mi się, że podstawowe różnice co do głównych nurtów protestanckich i teologii potrydenckiej są takie:
1. Concupiscentia w katolicyzmie jest rozumiana jako zarzewie grzechu, a nie grzech. Natura ludzka jest upadła, ale nie całkowicie, tj. człowiek po grzechu Adama nawet bez łaski jest zdolny do zrobienia czegoś dobrego lub uniknięcia czegoś złego, ale zbawienie przekracza możliwości natury (również nieupadłej).
2. Łaska dokonuje faktycznej zmiany w człowieku, tj. doskonali naturę. Nie usuwa zarzewia grzechu, ale wlewa cnoty, które czynią człowieka wierzącym, kochającym, sprawiedliwym etc. , po prostu uświęconym i bez grzechu. Jeśli dobrze rozumiem nurty protestanckie, to tam łaskę się postrzega jako działanie tylko po stronie Boga, tj. czlowiek pozostaje grzesznikiem, natomiast Bóg uważa go w Jezusie za sprawiedliwego, a człowiek co najwyżej przez wiarę może sobie to uświadomić (choć równocześnie postrzega siebie jako pełnego grzechu, a nie tylko do grzechu skłonnego).
3. Przekłada się to co powyżej na rozumienie miłości. W tradycji katolickiej miłość własna (samolubstwo w takim trochę technicznym znaczeniu, a nie potocznym) jest naturalną podstawą działania cnoty miłości. Jak pisał św. Tomasz: "Zarówno anioł, jak człowiek z natury dążą do własnego dobra i własnej doskonałości, a to oznacza miłość samego siebie". Zatem nie jest to to grzech, ani też concupiscentia, której trzeba się wyzbyć.
W nurtach protestanckich spotkałem się z rozumieniem miłości własnej jako właśnie ośrodka grzechu, którego trzeba się wyzbyć. Nie można chcieć swojego dobra, bo to jest egoizm, samolubstwo; miarą doskonałości jest całkowita bezinteresowność rozumiana jako robienie wszystkiego nie ze względu na siebie, ale na Boga. Oczywiście w sosie powyższych rozważań o stosunku natura-łaska, czyli de facto jest to rozumiane, jako działanie Boże, a nie ludzkie, bo upadła natura (której łaska nie przemienia) nie dozwala na takie działanie.
Co do pkt. 3 to on też mocno przeniknął do nurtów katolickich, a przynajmniej pojawia się w duszpasterstwie. Np. jako gloryfikowanie miłości agape i przeciwstawienie tejże miłości własnej.


To ciekawy temat, ale sadzę, że należałoby go raczej rozwijać (jeżeli) w innym wątku.

_________________
www.reformowani.pl


Pt sie 09, 2019 9:02 pm
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn maja 25, 2009 4:55 pm
Posty: 14226
Lokalizacja: Gdynia
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
sam2 napisał(a):
A, no jest, bo Jan zawarl to a Apokalipsie.
Zaciekawiłeś mnie. Gdzie?

_________________
Obrazek
Więcej informacji tu http://www.analizy.biz/ksiazkiapologetyczne


Pt sie 09, 2019 9:59 pm
Zobacz profil WWW
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Śr sie 01, 2018 12:38 pm
Posty: 1734
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Ta przypowiesc jest wyjasnieniem sporej czesci rozdz. 6
Rozdzial 6 jest jakby dalsza czescia przypwiesci, a najwyrazniej to widac w pieczeci trzeciej, akapit 5-6

_________________
someone1@opoczta.pl


So sie 10, 2019 6:09 am
Zobacz profil
Dyskutant
Dyskutant

Dołączył(a): Cz kwi 30, 2015 5:59 pm
Posty: 226
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
P524 napisał(a):
To ciekawy temat, ale sadzę, że należałoby go raczej rozwijać (jeżeli) w innym wątku.

Zapewne tak, jeśli okaże się ciekawy, to pewnie zostanie wydzielony.
Ale też pokazuje, jak dyskutowany fragment Ewangelii ("kto pożądliwie patrzy") w swej interpretacji jest uzależniony od przyjmowanych tez teologicznych/filozoficznych/naukowych, które też są, oczywiście w pewnych granicach, dowolne, a przynajmniej - dyskusyjne.

A to ma kolosalne skutki praktyczne - czy ktoś utożsamia pożądliwe patrzenie, czy pożądanie żony/wołu bliźniego swego z uczuciami, które rodzą się w nim. Z moich obserwacji wychodzi na to, że to jest spontaniczna interpretacja kogoś, kto po prostu słyszy te fragmenty i nie ma innych narzędzi do interpretacji. Dla ludzi akurat taki fragment wcale nie jest trudny w zrozumieniu, co najwyżej trudny czy niemożliwy do realizacji w tej spontanicznej interpretacji.


So sie 10, 2019 10:37 am
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn maja 25, 2009 4:55 pm
Posty: 14226
Lokalizacja: Gdynia
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
sam2 napisał(a):
Ta przypowiesc jest wyjasnieniem sporej czesci rozdz. 6
Rozdzial 6 jest jakby dalsza czescia przypwiesci, a najwyrazniej to widac w pieczeci trzeciej, akapit 5-6

Nie widzę najmniejszego związku z przypowieścią o pracownikach w winnicy. Mógłbys wytłumaczyć, jak to powiązałeś?

_________________
Obrazek
Więcej informacji tu http://www.analizy.biz/ksiazkiapologetyczne


So sie 10, 2019 11:49 am
Zobacz profil WWW
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Śr sie 01, 2018 12:38 pm
Posty: 1734
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Barney napisał(a):
sam2 napisał(a):
Ta przypowiesc jest wyjasnieniem sporej czesci rozdz. 6
Rozdzial 6 jest jakby dalsza czescia przypwiesci, a najwyrazniej to widac w pieczeci trzeciej, akapit 5-6

Nie widzę najmniejszego związku z przypowieścią o pracownikach w winnicy. Mógłbys wytłumaczyć, jak to powiązałeś?


"kwarta przenicy za denara". Ten denar to dzien pracy w winniicy.
Chodzi tu konkretnie o Winnice Pana.
Dalsza czesc tego rozdzialu jest o glodzie i kataklizmach.
Celowo nie pisze dokladnie bo jak sam zauwazysz zwiazek to lepiej go zrozumiesz.
W ogole wyjasnienia tresci Apokalipsy takie bardziej zrozumiale sa wlasnie w Pismach, tak jak ba brakujaca przypowiesc w Ewangelii Jana.
Mysle ze teolodzy powinni latwiej niiz ja pierwszy raz czytajacy Pisma zauwazyc niektore zwiazki roznych fragmentow.
Ogolnie to IMHO sama Biblia precyzyjnie i dokladnie wyjasnia wszystko co w niej napisane. to jest jakby kolejny wymiar tresci Biblii.

_________________
someone1@opoczta.pl


So sie 10, 2019 12:47 pm
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn maja 25, 2009 4:55 pm
Posty: 14226
Lokalizacja: Gdynia
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Nadal nie widzę związku. W Apokalipsie jest mowa o nieszczęściu niedostatku, że dzień pracy nie wystarcza na dzienne wyżywienie pszenicą.
Apokalipsa prorokuje cieżkie czasy, a nie mówi o pracy w winnicy pańskiej.

_________________
Obrazek
Więcej informacji tu http://www.analizy.biz/ksiazkiapologetyczne


So sie 10, 2019 1:04 pm
Zobacz profil WWW
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Śr sie 01, 2018 12:38 pm
Posty: 1734
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Barney napisał(a):
Nadal nie widzę związku. W Apokalipsie jest mowa o nieszczęściu niedostatku, że dzień pracy nie wystarcza na dzienne wyżywienie pszenicą.
Apokalipsa prorokuje cieżkie czasy, a nie mówi o pracy w winnicy pańskiej.

A skad wniosek ze chodzi o dzien pracy niewystarczajacy na dzienne wyzywienie.

Zwroc uwage kto mowi te slowa i kto ma wage?
Wiesz na jakich racjach zywnosciowych ludzie moga przezyc?

_________________
someone1@opoczta.pl


So sie 10, 2019 9:21 pm
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn maja 25, 2009 4:55 pm
Posty: 14226
Lokalizacja: Gdynia
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Mówi o tym dość wyczerpująco komentarz biblijny.
Ale nawet gdyby nie mieli racji - jaki jest związek z przypowieścią o winnicy?

_________________
Obrazek
Więcej informacji tu http://www.analizy.biz/ksiazkiapologetyczne


So sie 10, 2019 9:31 pm
Zobacz profil WWW
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Śr sie 01, 2018 12:38 pm
Posty: 1734
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Przede wszystkim znaczeniowy slow uzytychh w Apokalipsie.
Czesc racji jest w komentarzach odnosnie Sakramentow, ale komentarze sa raczej napisane w formie niewiadomych i przypuszczen, co robi wrazenie gdybania.
Przede wszystkim jest to obietnica, ktora poprzedza w kolejnosci opisow glod i kateklizmy.
Sa to tez podstawowe skladniki potrzebne nie tylko do zycia, ale i Sakramentow, a przede wszystkim Eucharystii.
Gotowi do pracy beda zatrudnieni, za denara dziennie jak w przypowiesci.
Pozostali beda glodowac i doswiadczac tego co opisane.

A tak poza tym to nie sadzisz ze dziwnym jest iz Jan opuscil w Ewangelii tak istotna i znaczaca przypowiesc?

_________________
someone1@opoczta.pl


So sie 10, 2019 10:44 pm
Zobacz profil
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Pn maja 25, 2009 4:55 pm
Posty: 14226
Lokalizacja: Gdynia
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Wszystko prawda z wyjątkiem zdania
sam2 napisał(a):
Gotowi do pracy beda zatrudnieni, za denara dziennie jak w przypowiesci.
Właśnie tego związku nie ma w Apokalipsie.

Cytuj:
A tak poza tym to nie sadzisz ze dziwnym jest iz Jan opuscil w Ewangelii tak istotna i znaczaca przypowiesc?

Jan pisał zupełnie inaczej. W ogóle nie przytoczył przypowieści:
- o siewcy
- o ziarnie wrzuconym w ziemię
- o ziarnie gorczycy
- o kwasie chlebowym
- o kąkolu
- o skarbie i perle
- o sieci zagarniającej ryby
- o niemiłosiernym słudze
- o miłosiernym samarytaninie
- o natrętnym przyjacielu
- o niemądrym bogaczu
- o słudze wiernym
- o uczcie
- o zbłąkanej owcy
- o drachmie
- o synu marnotrawnym
- o niewiernym zarządcy
- o bogaczu i łazarzu
- o nieuczciwym sędzim
- o faryzeuszu i celniku
- o robotnikach w winnicy (o której tu mówimy).
- o talentach
- o dwu synach
- o niegodziwych dzierżawcach
- o dziesięciu pannach
...więc jak widzisz argument raczej słaby.

_________________
Obrazek
Więcej informacji tu http://www.analizy.biz/ksiazkiapologetyczne


N sie 11, 2019 11:51 am
Zobacz profil WWW
Niesamowity Gaduła
Niesamowity Gaduła

Dołączył(a): Śr sie 01, 2018 12:38 pm
Posty: 1734
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
No to teraz mozesz sie zabrac za tlumaczenie calej Apokalipsy. :)

_________________
someone1@opoczta.pl


N sie 11, 2019 12:21 pm
Zobacz profil
Online
Dyskutant
Dyskutant

Dołączył(a): Pn sie 18, 2014 7:51 pm
Posty: 374
Płeć: mężczyzna
wyznanie: katolik w pełnej łączności z papieżem
Odpowiedz z cytatem
Post Re: Trudne fragmenty Pisma Świętego
Wiedza od Apostołów była słuchana, a następnie zapisywana przez skrybów. Wiedza była dostępna i powielana w odpisach. Apostoł Jan dopisywał do tego, co już funkcjonowało w odpisach w kościołach lokalnych. Dlatego Jan nie umieszczał w swej Ewangelii tego, co już było znane, tylko starał się uzupełnić wiedzę Kościoła w obronie przed atakującą wielką herezją gnostycką. Można uprościć, że Ewangelia Jana jest pisana przeciw filozofii greckiej i wynikającej z niej herezji gnostyckiej. Stąd świadectwo, że "Słowo stało się ciałem", stąd świadectwo, że trzeba spożywać ciało Pana, by mieć życie w sobie i inne tematy. Istnieje logiczne powiązanie między Listami Jana a jego Ewangelią i Apokalipsą. Myśli dane Janowi powielają się we wszystkich tych Pismach. Dlatego "specjaliści" negujący autorstwo Jana, czyli poganie, nie wygrają z duchem pism Jana, bo Pismo samo się broni. Jest tak dlatego, że duch Jana działał pod wpływem Ducha Świętego.


Śr sie 14, 2019 5:32 pm
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 243 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL